Caribisch Carnaval en meer! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jeroen Werff - WaarBenJij.nu Caribisch Carnaval en meer! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jeroen Werff - WaarBenJij.nu

Caribisch Carnaval en meer!

Door: jeroenvanderwerff

Blijf op de hoogte en volg Jeroen

09 Mei 2011 | Nederland, Amsterdam

Sinds mijn vorige verslag is er weer genoeg gebeurd hier. De afgelopen weken heb ik hier geen normale stage weken gehad en eigenlijk alleen maar lange weekenden, dit vanwege Goede Vrijdag, Pasen, Carnaval en Labour Day. De avond voor Goede Vrijdag hadden we hier een afscheid BBQ van twee vrouwelijke stagiaires hier. Een leuke en gezellige avond gehad met een groot deel van de stagiaire groep bij hun thuis en daarna zijn we wezen stappen in een gave openlucht discotheek hier op het eiland.

Op Goede Vrijdag heb ik niet zoveel bijzonders gedaan, een beetje taxi chauffeur gespeeld om drie van mijn huisgenoten naar het vliegveld te brengen die samen met een aantal anderen voor een aantal dagen op vakantie gingen naar Dominica. Dit betekende dat ik mijn appartement dat ik normaal met ze drieën deel nu bijna een week voor mezelf had, op zich ook wel even lekker. Die avond nog wel gezellig wezen stappen met de rest van de stagiaire groep.

Die zaterdag en zondag lekker naar het strand geweest en op zondag was er Corona Beach Party met live muziek en in het begin gratis Corona’s. Was dus een meer dan geslaagde middag. Op maandag waren er veel plannen maar werden er geen knopen doorgehakt. Daarom ben ik met mijn huisgenoot Stefan het hoogste punt van het Nederlandse deel opgelopen. Voor hem was het de eerste keer, ik had dit twee weken daarvoor nog gedaan maar het was wel mooi om weer te doen. In record tijd waren we boven, duurde slechts 35 minuten. Boven weer mooi kunnen genieten van het uitzicht.

In de middag waren we zo fanatiek om nog een hike te doen, dit keer aan de andere kant van het eiland. De tocht ging over een geiten pad aan zee boven op de kliffen langs twee baaien waar helemaal niemand woont. We zouden bij een natuurlijk zwembad moeten uitkomen, dit kwamen we, maar het was anders dan we verwacht hadden en dit natuurlijk zwembad viel dus een beetje tegen. Wel een mooie tocht gehad en weer een nieuw gedeelte van het eiland ontdekt.

Vanaf toen begon het carnaval hier los te barsten. Door de weeks al een paar keer naar festival village geweest, tijdens carnaval ook wel carnaval village genoemd. Die vrijdag hadden we weer een verplichte vrije dag, dit keer vanwege carnaval. De donderdag avond daarvoor hadden we eerst weer een afscheid BBQ. Die vrijdag ochtend vroeg begon al om vier uur ’s ochtends de J’ouvert Morning Jump Up. Die nacht dus niet geslapen en gelijk ’s ochtends vroeg door gegaan naar de Jump Up.

De Jump Up is een optocht van 6 km om de Salt Pond heen die van vier uur ’s ochtends tot 10 uur ’s ochtends duurt. Je loopt dan tussen allemaal vrachtwagens met trailers erachter die de grootste en zwaarste boxen achterop hebben staan en dus de muziek zo hard mogelijk hebben. Op de wagens spelen bands en iedereen loopt er tussendoor te dansen en te feesten, echt een ongelofelijke sfeer! Wat ik hoorde liep er 10.000 man mee! Ook Heineken reed mee met twee wagens en die deelde de hele tocht gratis bier uit. Na zo’n twee uur lopen werd het om een uurtje of zes licht, echt apart om zo de zonsopgang mee te maken. Eenmaal tegen het einde was iedereen wel kapot en we waren dan ook blij dat we uiteindelijk in ons bed lagen en lekker de hele dag hebben kunnen slapen. Maar het was echt zeker de moeite waard en het is echt wel super vet om mee te maken.

Die dag erna was de grote carnaval parade. Hierbij is het niet de bedoeling dat iedereen mee loopt, maar dat iedereen aan de kant de parade bewonderd. Wij stonden in de Frontstreet in Philipsburg voor het Holland Haus samen met heel wat andere stagiaires. Een mooie middag gehad en een mooie parade gezien zoals je verwacht als je aan carnaval denkt.

Tussen de Jump Up en de grote carnaval parade hebben we ook nog met zo goed als alle stagiaires Koninginnenacht gevierd in een tentje die adverteerde met een Koninginnenacht feestje. Die avond ben ik samen met drie anderen nog op de foto gezet waarmee ik afgelopen donderdag nog in de krant stond in de uitgaanskatern. Het grappige is dat ik ook nog op de nationale tv ben geweest hier. Met de Jump Up hebben ze veel gefilmd en toen we toevallig van de week aan het zappen waren zagen we dat die beelden werden uitgezonden. Niet veel later kwam ik ook nog een aantal keer in beeld.

Voor nou is het wel weer even mooi geweest met alle feestjes. Nu carnaval voorbij is gaat het echte laag seizoen beginnen. Dit merken we de laatste weken al in de pauze als we op de boardwalk lopen in Philipsburg. Het komt nou regelmatig voor dat er op een dag helemaal geen cruise ship ligt, wat betekend dat de boardwalk echt uitgestorven is.

Verder ben ik hier zelfs verzeild geraakt bij de plaatselijke badminton vereniging, dus dat is wel grappig aangezien ik dat ik Nederland elke week ook doe. Nu is het even een momentje niet omdat de sporthal bij een school hoort waar nu examens worden gehouden, maar vanaf eind mei mag ik als het goed is weer twee avonden per week.

Ook hebben we sinds een paar weken maar besloten om een auto met de vijf jongens in ons complex te gaan huren, want we waren het helemaal zat om geen auto te hebben. Beviel gelijk veel te goed natuurlijk, alleen de drempels waren iets te hoog als we er met ze vijven in zaten. Vandaar dat we sinds afgelopen weekend een andere auto hebben gekregen van de verhuurder, een dikke V6 suv wagen. Heerlijk rijden nou dus en lekker van de vrijheid genieten die je hier zonder auto een stuk minder hebt.

Tot de volgende keer!

Jeroen

• 10 Mei 2011 - 16:46

Joandy:

Heee neef!
    Tof om weer zo'n verhaal met al die gave dingen die je meemaakt te lezen!
    Je wordt in Kuinre in de vakanties wel gemist hoor! ;) XX