Saba, St. Barths, Pinel Island, eilandjes afgaan! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jeroen Werff - WaarBenJij.nu Saba, St. Barths, Pinel Island, eilandjes afgaan! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jeroen Werff - WaarBenJij.nu

Saba, St. Barths, Pinel Island, eilandjes afgaan!

Door: jeroenvanderwerff

Blijf op de hoogte en volg Jeroen

06 Juni 2011 | Nederland, Amsterdam

Twee weekendjes terug zijn we met ze zevenen een weekendje naar Saba te gaan om daar weer eens het hoogste punt van het Nederlands Koninkrijk te beklimmen. Zaterdag ochtends moesten we om een half 9 bij de boot zijn om 9 uur te kunnen vertrekken. Al van meerdere kanten gehoord dat een boottochtje naar Saba voor veel mensen misselijk makend is, maar bij ons was de zee hartstikke kalm dus niemand van ons had ergens last van.

Rond een uurtje of half 11 kwamen we aan bij de haven, of eigenlijk beter gezegd haventje van Saba. Daar weer een mooie stempel van Saba in mijn paspoort gekregen waarna we een taxi busje gepakt hebben naar onze slaapplek die we gereserveerd hadden. We sliepen in de Eco Lodge wat al een aardig stukje de berg op ligt. Daar aangekomen met de taxi bleek dit echt een prachtige locatie te zijn met vet leuke hutjes waar je met ze vieren in kon slapen.

Na nog even rustig gezeten te hebben zijn we rond de middag de berg op gegaan. Eerst een lange trap van 1064 treden die uit de berg gehakt is. Boven aan het pad gekozen dat naar het hoogste punt loopt. Vlak voor het hoogste punt kan je ook nog een klein stukje van het pad af waar een hoge oude zendmast staat die als het goed is niet meer gebruikt wordt. Die zendmast kon je inklimmen, dus dat hebben we natuurlijk ook gedaan met een paar. Boven aangekomen bleek het echt wel hoog te wezen, naar schatting zeker een meter of 50. Bovenin de mast sta je hoger als het hoogste punt, maar dat is wel een beetje vals spelen natuurlijk. Bovenin een aantal foto’s gemaakt wat redelijk ging tussen de wolken door waar we midden in stonden. Wat wil je als je hoger als de top staat die 877 meter hoog is. Na de foto’s weer naar beneden geklommen waar de rest aan het wachten was op ons.

Toen verder gegaan naar de natuurlijke top van Saba, Mount Scenergy. Hierboven staat zo’n mooi betonnen paaltje dat de top aangeeft, dus daar maar even opgestaan voor de foto. Ondertussen begon het veel bewolkter te worden en zijn we maar weer naar beneden gelopen naar de lodge. Daar lekker uitgerust en ’s avonds overheerlijk gegeten met een heerlijk glaasje rode wijn. ’s Avonds nog even naar beneden gelopen het dorpje in om het uitgaansleven van Saba te verkennen. Zoals we dachten stelde dit niet veel voor, maar het was wel even leuk om een paar kroegjes in te zijn geweest.

De volgende ochtend al op tijd eruit en ontbeten want vijf van ons zouden gaan duiken. Helaas kon ik niet mee duiken vanwege mijn oren. Ook Rene ging niet mee, dus nadat we in de haven de rest op de boot hebben gezet zijn wij met een taxi naar een mooi hotel gegaan, de Queens Garden. Dit heet niet voor niks zo want als de Koningin naar Saba gaat dan slaapt ze hier. Prachtig uitzicht daar, heerlijk zwembad en een prima bediening, dus wij hebben met ze tweeën heerlijk gerelaxt totdat de rest klaar was met duiken. ’s Middags weer terug met de boot en toen was ons mooie weekend alweer voorbij!

Afgelopen donderdag was het Hemelvaartsdag en ook hier waren wij gewoon vrij. Via via hadden we geregeld dat we met ze twaalven met een catamaran mee konden van een Nederlands stel die sinds kort van zulk soort tripjes organiseert om wat bij te verdienen. Na ons ’s ochtends vroeg een beetje verslapen te hebben vanwege de avond ervoor waren we toch nog redelijk op tijd weg. Wij hadden er voor gekozen om naar het Franse eiland St. Barths te gaan. Voor St. Barths liggen allemaal kleine onbewoonde eilandjes. Bij een zo’n eilandje eerst voor anker gegaan waar je prachtig kon snorkelen.

Daarna verder gezeild naar een baai van het echte eiland St. Barths zelf. Daar zouden we misschien schildpadden kunnen zien, maar helaas was dat voor ons niet weg gelegd. Wel een aantal kleine roggetjes en we denken twee kleine haaien gezien te hebben maar die discussie gaat nog steeds of het nou wel of niet zo was. Daarna met een klein motorbootje op land afgezet en een leuke wandeling / hike gemaakt richting wat bewoonde wereld. Vervolgens weer omgekeerd en terug gegaan naar de boot voor een relaxt tochtje terug naar Sint Maarten. Bij Sint Maarten voor anker gegaan in Great Bay waar we ook opgestapt zijn. Toen nog op de boot heerlijk gegeten en daarna weer op de wal afgezet. Echt een heerlijk dagje gehad met mooi weer. Ook was het hartstikke leuk gezellig met het Nederlandse stel, wat zo een hele leuke persoonlijke sfeer gaf.

Afgelopen zaterdag zijn we met een heel groot deel van de stagiaire groep naar het eilandje Pinel geweest wat een paar minuutjes varen is met een overval bootje. Hier heb je lekker ondiep water zonder golven, waar je dus lekker in kunt liggen. Achter het strandtentje nog wezen kijken naar een plek waar maar liefst een stuk of 40 leguanen verblijven van klein tot groot. Zoveel zie je er nooit zo dicht bij elkaar. Die avond zijn we met een groot deel van de stagiaire groep in de bioscoop beland om daarna nog even de avond af te sluiten in de Soggy Dollar bar.

Vanmiddag ook nog wat grappigs meegemaakt. We reden onderweg naar huis vanaf het werk en ineens bleek daar politie controle te zijn. We werden aan de kant gehaald en ik kon het eigenlijk al raden, ik had geen gordel om achter het stuur. Rene die naast me zat ook niet, dus ik verwachtte eigenlijk een leuke boete voor ons beide. De agent die ons vervolgens hielp die gaf aan dat het om een algemene controle ging en die wilde rijbewijs en papieren zien. Dit had ik wel gewoon keurig bij me dus alles was in orde en die gordel daar keken ze niet naar om, dus we mochten zo doorrijden zonder een boete of wat dan ook. Welkom op Sint Maarten!

Morgen ofzo zal ik nog even een paar foto’s hierbij zetten van Saba enzo!

Jeroen

• 07 Juni 2011 - 15:02

Lia:

Hey Jeroen, leuk om weer wat te lezen over al je avonturen! Jij komt toch wat te zien, daar aan de andere kant van de wereld. Ga lekker verder met genieten. Vooral de groetjes van ons allemaal uit De Rijp! -xxx- Lia

• 08 Juni 2011 - 11:22

Ellen:

Hey Jeroen,

Ik vraag mij af of jij nog wel in Nederland kan wennen? Wat een chill-wereld is dat daar............ Maar wel erg leuk dat je ons mee laat beleven hoe het daar toe gaat.
    Gr, de Vlaartjes

• 21 Juni 2011 - 08:12

Gonnie:

Hoi Jeroen,

wat maak jij allemaal mee in zo'n korte tijd, geweldig. Ik ben een beetje jaloers op je. Maar van de andere kant werk je er ook hard voor.
    Hoe gaat het eigenlijk met je afstudeerproject? Alles goed op het bedrijf?

Van Harte gefeliciteerd met je verjaardag en veel plezier met feesten, ik neem n.l. aan dat dit ook wel gevierd gaat worden.