Zwemmen in de watertank! - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Jeroen Werff - WaarBenJij.nu Zwemmen in de watertank! - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Jeroen Werff - WaarBenJij.nu

Zwemmen in de watertank!

Door: jeroenvanderwerff

Blijf op de hoogte en volg Jeroen

28 November 2010 | Malawi, Lilongwe

Vanmiddag aan het eind van de middag heb ik samen met Laurens weer eens veel bekijks getrokken van de mensen hier. We zijn namelijk in de grote betonnen watertank gaan zwemmen waar het water voor het irrigatietuin in opgeslagen zit. Dit weekend hebben ze deze helemaal schoongemaakt, dus er dreef geen groene bende meer in. Vanochtend al een klein voorproefje genomen, alleen toen zat er maar net aan genoeg water in om te kunnen zwemmen. Vanmiddag toen we terug kwamen uit het kleine stadje Dedza was de tank helemaal gevuld en hadden we het water tot aan zowat onze nek staan. Heerlijk om te zwemmen en de vrouwelijke familieleden van de patiënten in het ziekenhuis kwamen ook volop kijken naar wat die gekke blanken nou weer aan het doen waren.

In Dedza zijn we vandaag lekker een dagje er tussen uit geweest. In het weekend is het in Mtendere bij het ziekenhuis altijd erg rustig, dus een beetje saai om de hele dag rond huis te hangen. Daarom dus naar Dedza gegaan waar we bij de Dedza Pottery Lodge weer een lekkere pizza gegeten hebben. Op de terug weg toen we vanaf de Pottery naar de M1 liepen om daar vandaan een minibus te pakken, zijn we gaan liften. Er kwam een vrachtwagen langs en deze wilde ons wel meenemen. Met ze drieën konden we voorin zitten en het mooie was dat hij op weg was naar Lilongwe dus hij wilde ons wel in Chimbiya afzetten waar vandaan we een motortaxi nemen naar Mtendere. Echt een hele aardige gast, een goede vrachtwagen en ook nog eens een goede chauffeur. Met de motortaxi was het ook wel mooi want die kerel had zin om door te rijden dus dat was wel een gaaf ritje.

Gister ook een leuke taxirit geregeld. We waren naar Thete gelopen en hebben daar de middag door gebracht. Heel veel met de kinderen daar lopen dollen die dit keer wel bij ons in de buurt durfden te komen. In de loop van de avond wilde een pick-up ons wel voor een klein prijsje afgezet in Mtendere. Mooi uitwaaien achterin de bak en niet terug hoeven te lopen.

Van de week weer lekker druk bezig geweest met het bouwen aan de Jiko’s. De Jiko in de keuken voor het personeel van het ziekenhuis en waar de kooklessen gegeven worden is helemaal af. Deze hebben we getest en werkte super. Ook gelijk even een schoorsteentje op het dak gemetseld. Na het afronden van de Jiko in deze keuken zijn we van de week begonnen in twee huizen waar personeel van het ziekenhuis in woont. Van een aantal mensen weten we dat ze graag een Jiko willen hebben in hun huis, dus bij deze mensen gaan we eerst een Jiko neerzetten, daarna pas in de andere huizen. Omdat de Jiko’s in de huizen een kleiner zijn als de Jiko’s die we hiervoor neergezet hebben, gaat de bouw sneller. Deze week dan ook al in beide huizen de Jiko’s volledig afgekregen.

Afgelopen week ook twee verjaardagen gevierd en wel op één dag. In de middag was er namelijk een feestje georganiseerd voor een vrouw die in het ziekenhuis werkt die 50 werd. Deze leeftijd is hier dus ook speciaal en dat werd dan ook met bijna iedereen van het ziekenhuis gevierd. In de hal waar ze normaal trainingen geven werd het feestje gevierd met eten, drinken en muziek. De sfeer was erg leuk en iedereen was aan het dansen. Ik begin nou al nieuwsgierig te worden naar het oud en nieuw feest hier bij het ziekenhuis, want waarschijnlijk gaan we oud en nieuw vieren hier bij het ziekenhuis met iedereen die we hier kennen en niet ergens in de hoofdstad of ergens anders. Uit de verhalen schijnt het altijd erg leuk en gezellig te zijn en dat begin ik wel te geloven na het kleine feestje van deze week.

Na het 50 jarig feestje hadden we de verjaardag van Carlijne te vieren. Voor haar verjaardag zouden we lekker met ze vijfen (Laurens, Carlijne, Sergio (Spaanse vrijwillger), Salome (mama Malawi) en ik) lekker gaan barbecueën, eten en een lekker rood wijntje drinken. Als verassing hadden Laurens en ik een levende kip geregeld voor Carlijne voor op de barbecue. Ze heeft namelijk vanaf het begin af aan dat we in Malawi zijn gezegd dat ze een kip voor haar verjaardag wilde, dus daar hebben wij ons aan gehouden. Toch ging het zelf slachten iets te ver voor haar, dus moest Salome hier voor aan te pas komen die dit volgens mij al veel vaker heeft gedaan en er absoluut geen moeite mee had. Laurens en ik hebben een beetje geholpen, wel erg gek om te doen maar uiteindelijk was de kip wel vet lekker. Een erg geslaagd avondje gehad met ze vijven, lekker buiten kunnen zitten op de grond op een grote rieten mat met de barbecue ernaast.

Ook zo nu en dan lekker op motortjes aan het rijden hier over de onverharde weggetjes. Een keertje in de avond Mr. Andrea op de Yamaha naar ze huis in Thete gebracht. Ook kunnen Laurens en ik zo nu en dan even het motorfietsje van de buurjongen lenen om even in Thete wat te kopen. Mooi met ze tweeën op dat ding en altijd veel bekijks trekken omdat ze twee blanken op een motorfiets zien.

Voor van de week gaan we weer lekker verder met bouwen. Nu gaan we voornamelijk weer binnen bouwen dus waarschijnlijk kan het werk gewoon doorgaan. Van de week was het weer een paar dagen goed regenachtig dus moesten we in de middag een keer de werkzaamheden staken en zijn we dag erna de bouwers niet op komen dagen omdat het ’s ochtends al regende. Op zich vrij logisch, want buiten in de regen metselen is ook geen pretje. Verder zo nu en dan nog eens een lekkere duik nemen in de tank aan het eind van de dag denk ik, frist toch wel lekker op na een warme dag. Ondanks dat het regenseizoen begonnen is hebben we toch nog genoeg mooi warme zonnige dagen.

Jeroen

• 30 November 2010 - 13:56

Ellen:

Hoi Jeroen,

Bij jullie is het regenseizoen begonnen, bij ons is de winter spontaan uit de lucht komen vallen in de vorm van die witte vlokken. We noemen het sneeuw.............. Mariska was gisteren jarig of eigenlijk alleen gistermiddag want gisteravond belde de een na de ander af vanwege het weer. De langste file ooit in de avondspits 871km....... Wat een verschil; de een gaat lekker de barbeque klaar zetten en de anderen gaan de barre kou trotseren. maar goed: verschil moet er zijn!!
    Groeten vanuit het koude Nederland, en tot het volgende verslag.
    De Vlaartjes.

• 08 December 2010 - 12:41

Fam.v.Baast:

Hoi Jeroen,
    geweldig wat jij allemaal beleefd !!
    We genieten van jouw verhalen, geniet jij nog maar de komende tijd daar in het verre Malawi.
    Veel succes gewenst vanuit Nuenen.