Terugkomst in home village Mtendere - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Jeroen Werff - WaarBenJij.nu Terugkomst in home village Mtendere - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Jeroen Werff - WaarBenJij.nu

Terugkomst in home village Mtendere

Door: jeroenvanderwerff

Blijf op de hoogte en volg Jeroen

01 Januari 2011 | Malawi, Lilongwe

Ons laatste dagje in Blantyre hebben we in de middag de Carslbergh Factory bezocht. Dit is een Deense brouwerij die als enige biermerk een brouwerij in Malawi heeft. In ons gidsboek hadden we gelezen dat ze elke woensdag een free tours door de fabriek hebben, dus daar moesten wij natuurlijk even gebruik van maken.

In de brouwerij een rondleiding gehad, die wel heel vluchtig was. Maar was wel even leuk om binnen te kijken. Daarna was het tijd om bier te drinken samen vijf anderen Amerikanen.

30 December zijn we ´s ochtends redelijk op tijd vertrokken uit onze logde om terug te keren in Mtendere. De terug reis duurde iets langer als verwacht, maar uiteindelijk aan het eind van de middag rond een uur of vijf arriveerde we dan na bijna drie weken weg te zijn geweest weer in Mtendere. Hier werden we blij onthaalt door de mensen van het ziekenhuis en iedereen was erg blij ons weer te zien.

Door het regenseizoen is alles veel groener geworden de afgelopen drie weken, dus het ziekenhuis staat er mooier bij dan ooit. Naast het feit dat alles veel groener was is er nog het een en ander veranderd. In de periode dat wij zijn gaan reizen is er verder gebouwd aan de Jiko´s. Tot onze groote verbazing zijn alle Jiko´s in de huizen af en zijn er dus maar liefst zeven Jiko´s bijgebouwd in de tussentijd. Echt te mooi, hier hadden we alleen maar op kunnen hopen.

Gister oud en nieuw gevierd hier met de mensen. Een feestje met ruim 100 tot 150 man, allemaal mensen van het ziekenhuis met aanhang enzo. Was wel een beetje een apart gebeuren, een beetje een teveel geregeld en gestuurd. Drinken werd eens in de zoveel tijd per ronde geserveerd omdat de mensen te gretig waren en veel teveel per keer wilden pakken.Voor de sfeer was dit nou niet bepaald leuk, sommige leken af en toe losgeslagen beesten.Daarnaast vinden de mensen het hier geen probleem om lauw bier te drinken, dus het bier stond ook niet koud.

Verder was het wel grappig om zo oud en nieuw mee te maken alleen dus totaal anders als wat we gewend zijn in Europa. Om 12 uur wenst niemand elkaar een echt gelukkig nieuwjaar, er werd een nummertje opgezet waarbij iedereen helemaal uit ze dak ging en in die tijd was het 12 uur geworden. Ook was er eigenlijk helemala niks van vuurwerk te bekennen.

De laatste dagen hier gaan we nog eens even bij alle Jiko´s langs om te kijken hoe die geworden zijn.Waarschijnlijk nemen we maandag 3 janauri ergens in de middag afscheid van de mensen hier en van Mtendere om naar Lilongwe te vertrekken. Hier slapen we om zo de volgende dag goed op tijd te kunnen zijn om ons vliegtuig te kunnen halen. Als alles mee zit ben ik dan 5 janauri ergens rond een uur of zeven weer op de Nederlandse bodem.

Tot gauw!

Jeroen

• 04 Januari 2011 - 12:24

Ellen:

Welkom thuis!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Gr Ellen

• 06 Januari 2011 - 11:52

Gonnie:

Jeroen, heel bijzonder dat we je hebben kunnen volgen, bedankt hiervoor.
    Super goed werk gedaan.

Gr Fam Daas.